Empire Bay

Empire Bay is een fictieve stad aan de oostkust van de Verenigde Staten met zo'n 7 miljoen inwoners. We leren de stad kennen in de periode van februari 1945 tot 1951, en zien dan ook een variëteit aan seizoenen en trends voorbijkomen. Hoewel de stad fictief is, is het geïnspireerd door Amerikaanse diverse steden uit de periode waarin het spel zich afspeelt, waaronder New York, Chicago en San Francisco. De stad is ongeveer 16 vierkante kilometer groot, en kent 20 verschillende wijken. Empire Bay is daarmee nagenoeg tweemaal zo groot als Lost Heaven; de stad waarin Tomy Angelo uit Mafia 1 zich voortbewoog.

Er is een sterk verschil te proeven in de onderlinge sfeer in de wijken van Empire Bay. So kent China Town sterk Chineese invloeden, is Sand Island een wat armere en meer vervallen en verlaten wijk, voelt het havengebied kil en industrieel aan en vindt men rijke mensen, winkelstraten en restaurants in Central Island. De afwerking van Empire Bay is subliem. De oorlogspropaganda op de billboards, de sigarettenreclame’s op de radio, de kleren die men draagt en de auto’s die rondrijden. En zelfs de gedragingen van “het publiek” op jouw acties. Het is niet ongewoon voor een groep passanten om letterlijk over een hek te klimmen wanneer jij in volle vaart op hen afrijdt. En niet te vergeten een regenbui die onverwacht de kop opsteekt.

Wanneer we Empire Bay voor het eerst leren kennen is het winter. En behalve dat dit ervoor zorgt dat Empire Bay er schilderachtig en idyllisch uitziet, zul je ook opmerken dat dit van invloed is op je gameplay. Wanneer je in een auto een bocht neemt, valt er sneeuw van je dak. En uiteraard mag je de bocht niet te snel genomen hebben, wil je voorkomen dat je niet je hele dak kwijtraakt aan een passerende vrachtwagen. Tevens voedt het sterk het gevoel van de opkomende crimineel Vitto: net uit het leger, zonder geld en zonder perspectief ziet zijn toekomst er weinig rooskleurig uit. Grauw, net als de stad zelf.

Klik mij voor een vergroting
Stadsplattegrond uit de demo.
Klik mij voor een vergroting
Grotere, bewerkte kaart.

Klik op de kaarten voor een vergroting

Later in het spel maken we kennis met de jaren ’50-versie van Empire Bay. De jaren van onheil zijn voorbij, en de sfeer in de stad is een stuk opgewekter. Rock ’n Roll, rijke mensen en een positieve “vibe”.

Niet te vergeten is de authentieke muziek die Mafia II te gehoren brengt. Vrijwel elke auto en veel huizen zijn voorzien van radio’s, met diverse zenders waar je uit kunt kiezen. In totaal kun je meer dan 200 diverse nummers luisteren tijdens het volbrengen van je missies.

Dit soort details zorgen ervoor dat het voelt alsof Empire Bay leeft. Alsof het een stad is waar je geweest zou kunnen zijn, of zoals je die kent als op televisie.

Video: Mafia II - Dev Diary (de designers over): Empire Bay